Metodologia Gifted
Romanian Gifted School pune accent pe așa-numita fereastră de oportunitate în educaţie: perioadă de formare a abilităţilor cognitive, sociale, afective și estetice care este foarte scurtă și se regăsește la vârsta cea mai fragedă a copilului (până la 12 ani). Cercetări mondiale indică faptul că educaţia timpurie are o importanţă fundamentală în formarea inteligenţei, creativităţii, abilităţilor și aptitudinilor; ele arătă că de calitatea educaţiei, la o vârstă fragedă, depinde evoluţia omului în întregul său: la 3 ani fiecare copil este înzestrat (“gifted”), toţi mugurii dezvoltării potenţialului său sunt activaţi: este creativ, este atent, doritor de învăţare, are simţul dreptăţii, are umor, e capabil să se concentreze, e capabil de efort susţinut, și cel mai important, este motivat. Aceleași cercetări arătă că la 10 ani, inteligenţa și creativitatea sunt deja formate în proporţie de 95-98%, iar după această vârstă copiii / adolescenţii intră etapa de emancipare, când încă au nevoie de ghidaj pentru formarea valorilor reale.
Specificul copiilor cu abilitaţi înalte – cu asincronie și dublă excepţionalitate – nu constă în deficienţa fizică, sau în capacitate redusă de gestionare a emoţiilor, a integrării în mediu social, în vulnerabilitate, ci în mecanismele de accesare a informaţiei într-un mod adecvat, individualizat. Aceștia au nevoie de o educaţie în spiritul creativităţii ca stimul al relaţiilor socio-emoționale, în accesarea resurselor și a circuitului informaţional al acestora, în conturarea unor valori personale și sociale validate de mediul de lucru de înaltă calitate, cu deschidere spre antreprenoriat și voluntariat, în strânsă legatură cu pedagogiile și metodele de lucru non-formale ce stimulează gândirea, creativitatea, analiză din cât mai multe perspective și implicarea în comunitate.